hoe begin je met postzegels te verzamelen

Eerst moet je een onderwerp bedenken wat jij leuk vindt om te sparen (dat staat dan op de postzegel). Je kan ook postzegels zoeken van een of meerdere landen. Daarna ga je op zoek naar een boek waar je je postzegels netjes in gaat bewaren (postzegelboek). Je kan ook naar een postzegelvereniging gaan en lid worden. Dan kan je daar die postzegels zoeken of ruilen. Ik ben lid van de Zuid-Hollandse Postzegelvereniging. Ook als je geen lid bent, kan je naar de site gaan: www.zhpv.nl. En daar kan je bijvoorbeeld zien wanneer er postzegelbeurs is. En je kan er ook jeugdlid van worden. Alle leden die er zijn kunnen dan ook prijzen winnen. Aan het begin krijg je lootjes als je binnenkomt en je meldt. Die moet je bewaren totdat ze de loterij houden. Als je gewonnen hebt, dan krijg je postzegels als prijs. Dat zijn postzegelsetjes of -velletjes.

De jeugdleden kunnen ook postzegels voor hun eigen verzameling zoeken in grote bakken met allemaal postzegels. Die bakken zijn gesorteerd op land. Als je een bijzondere postzegel (perfin) vindt, mag je uit een postzegelboekje, waarin postzegels zitten die 2 eurocent kosten, een postzegel voor je verzameling zoeken.

Ik spaar zelf postzegels over pooldieren en poolexpedities.

 

Verzamelen van postzegels en poststukken


Het verzamelen van postzegels en poststukken is een veel voorkomende hobby en staat bekend als filatelie.Naast de traditionele filatelie (verzamelen van alle uitgiften van een land en posthistorische stukken) bestaat er thematische filatelie: het met behulp van zegels en andere postale stukken vertellen van een compleet verhaal. Deze laatste vorm vindt steeds meer erkenning. Bij postzegeltentoonstellingen zijn thematische inzendingen veelal veruit in de meerderheid. De grootste algemene vereniging voor thematische filatelie is de NVTF.[1] die o.a. vijf maal per jaar het tijdschrift THEMA uitbrengt.

Postbedrijven spelen graag met hun uitgiftebeleid in op de populariteit van de thematische filatelie. Sommige landen geven veel “mooie plaatjes” uit, andere landen verzinnen creatieve methoden om op te vallen, zoals zelf te ontwerpen zegels, geborduurde zegels, geurzegels, zegels waarin hout is verwerkt of bloemzaad, mineralen, kristalstenen van Swarovski of zelfs meteorietenstof. Ook reclame-uitingen via zegels komen voor. Door dit alles worden de postzegels bij filatelisten aantrekkelijk, met het gevolg dat er veel meer postzegels worden verkocht dan er nodig zijn om brieven te frankeren. Sommige kleine landen ontlenen zelfs een groot deel van hun inkomen aan de verkoop van postzegels.

Het huidige beleid van het Nederlandse postbedrijf is er weliswaar nog steeds op gericht een ook in technisch opzicht hoogstaand kunstwerk af te leveren, maar er is ook duidelijk sprake van commercialisering. Volgens sommigen bedreigt de wereldwijd oprukkende commercialisering de filatelie, doordat de aanschafkosten alsmaar stijgen, terwijl de waarde daalt door het te grote aanbod.